Sivun näyttöjä yhteensä

keskiviikko 30. syyskuuta 2015

LAKKOJA JA ASA-ALLERGIAA


Meidän lähellä, kuntopolulla kasvaa paljon lakkoja. Lehtiä ja varsia on iso alue täynnä.
Tänä kesänä, raakoja lakkoja oli todella runsaasti.


Tämän käynnin jälkeen, ei keretty käymään lenkillä muutamaan viikkoon. Kun taas seuraavaksi mentiin lakkoja katsomaan, ei paikalla ollut kypsiä eikä raakojakaan lakkoja. Olihan niitä kiva kuvata kesän alussa.
 Poika ja isäntä syövät lakkoja. Minulta ne ovat kiellettyjä, monen muun marjojen kanssa, niiden sisältämän salisyylin vuoksi.
Ihan hirveä tunne, kun kurkku turpoaa. Ensi alkuun ASA- allergian kanssa oli todella vaikeaa, kun ei kukaan osannut sanoa, missä kaikissa marjoissa ja ruoka-aineissa salisyyliä on. Onneksi sain yhdeltä ravintoterapeutilta jonkinlaisen listan. Pajun oksiin ja -lehtiin, en koske paljain käsin.

2 kommenttia:

  1. Hei! Minulla on samankaltaista ongelmaa. Voisinko mahdollisesti saada tuon mainitsemasi marja-listan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, sitä listaa ei minulla enää ole. Mutta lakat,puolukat ja karpalot sisältävät salisyliä. En voi syödä herukoita, kirsikoita, luumuja ym. Minulle sanottiin myös että kaikki hedelmät ja marjat joissa on isot kivet sisällä ei käy. Salmiakki ja lakritsa ovat myös kiellettyjä. Voin syödä raakana vatuja, ja joskus mustikoita. Hedelmissä joskus omenahilloa, jos olen itse tehnyt sen. Aprikoosihillon kanssa meinasi käydä huonosti. Persikat ja muut ruusukasveihin kuuluvat on kiellettyjä. Minulle on tehty ruusukasvi testi, reagoin paljon.Olen hirveän allerginen kaikille ruoka-aineille,myös maidolle. Maitoproteiini on todella paha.Sitä ei voi saada yhtään sisälle kun tulen sairaaksi. Perunaa ja porkkanaa voin syödä kypsänä. Viinirypäle tekee huulivoiteessakin oireita.Talvella voin jonakin vuonna syödä vähäisiä määriä appelsiinia. Ei mansikkaa.Lääkkeiden kanssa on oltava varovainen. Kokeilen ensin ihoon, ja jos ei tule oireita kokeilen kielen pintaan. Jos edelleenkään ei tule mitään oireita, nielaisen pienen palan lääkettä, ennen kuin voin ottaa kokonaisen lääkkeen. Soija ja pähkinä on ehdottomasti kielletty. On tosi vaikea antaa neuvoa, olen vuosien aikana kokeillut mitä voi syödä ja käyttää. Silti välillä onnistun syömään jotakin väärää. Mutta tuo varovainen kokeilu iholle,huuleen,ja kieleen on ihan hyvä juttu. Minulla on aina kortisoni mukana. Jos saan sen otettua, oireet helpottuu.

      Poista